Cestování a Výlety

Kambodža

Kampot, Kep a Bokor

Sihanoukville → Kampot

Cesta ze Sihanoukville trvá přibližně 2,5 a je na pohodu. Ve městě ukazujeme řidiči mapu- s tím, že chceme vysadit u námi vybraného hotelu. Odmítá, údajně neví, kde to je. No co se dá dělat. Necháváme se tedy vysadit v centru a k hotelu jdeme pěšky, pěkně podle mapy.

Ubytováváme se v hotelu s pěkným jménem – Blue Buddha. Je útulný a celkově moc, moc pěkný.

Kampot a pozorování světlušek

Po ubytování se vypravujeme na lodní cestu za pozorováním světlušek. Před zakoupením výletu (na hotelu) jsme upozorněni na to, že zahlédnout světlušky je 50/50.

Na palubě si dopřáváme vychlazené pivo a sedáme si na příď lodi. Kapitán se nás dokonce ptá lámanou angličtinou, jestli chceme pustit ke kormidlu. Pozorujeme noční Kampot a nasáváme atmosféru.

Vidím je! Jsou úplně všude! Tisíce svítících broučků. Jsou na stromech, na trávě. Opravdu to stojí za to. Za mě má pozorování světlušek jedničku s hvězdičkou. Bohužel se mi ty potvůrky nepovedly pořádně zachytit.

Kampot, pozorování světlušek Kampot, pozorování světlušek Kampot, pozorování světlušek

Popíjení s místními

Po vylodění přemýšlíme, kam dál. Hned vedle je další loď, kde se rozjíždí nějaká párty. Proč bychom se nezkusili přidat, že? Nastupujeme. Sedáme si k vedlejšímu stolečku a po pár minutách se připojujeme k ostatním na palubě. Je tu jeden Kanaďan (schodou okolností majitel hotelu, ve kterém jsme ubytovaní), čtyři místní kluci a obsluha. Popíjíme (hodně) a bavíme se. Později večer jíme Kampotské říční mušle – delikatesa.

Postupně přichází víc a víc lidí. Bavíme se opravdu dobře.

(23. 12. 2015)

Není nám dobře! Ani trošku.

Vstáváme už v 6:00, půjčujeme si skútry a chystáme se do Národního Parku Bokor. Snídáme v krásné kavárničce se jménem Ellie’s. Připadám si tu jako ve starém francouzském filmu. Ještě než si stihneme objednat, nám obsluha automaticky přináší karafu s vodou.

Kampot, Ellie’s Kampot, Ellie’s Kampot, Ellie’s

Národní park Bokor

U vstupu do parku jsme už před desátou ráno. Platíme vstupné a jedeme po nové, luxusní silnici směrem vzhůru. Míjíme pěkné vyhlídky do okolí a asi v polovině cesty se začínám víc oblékat. Pocitově teplota klesla pod 20°C.

Národní park Bokor Národní park Bokor Národní park Bokor

Přijíždíme k obrovské soše Buddhy, která je střídavě zahalená v husté mlze. Kousek pod samotnou sochou jsou opuštěné a polorozpadlé budovy – historicky zničené Rudými Khméry.

Přijíždíme k checkpointu, kde kontrolují naše vstupenky, a studujeme obrovskou mapu areálu. Chceme to tu projet úplně všechno.

12:10

Wat s nádhernými kamennými ornamenty

12:25

Další wat, pravděpodobně buddhistický. Nádherné výhledy na okolí.

Národní park Bokor Národní park Bokor Národní park Bokor Národní park Bokor Národní park Bokor Národní park Bokor Národní park Bokor Národní park Bokor Národní park Bokor

13:05

Opuštěný křesťanský koslelík s malým oltářem uvnitř.

13:25

Staré kasíno jako z hororu. Jendá se asi o nejznámější "památku" Bokoru. Pár hororů se tu i natáčelo.

14:15

Opuštěná přehrada s oprýskanýma loďkama ve tvaru labutí - tohle i na nás dost "creepy". Okolo jsou dokonce připravené přistupové cesty a jsou tu připravené odpady pro stovky domů - které nebyly nikdy postaveny. Cítíme se doslova jako v městě duchů.

15:00

Začíná vydatně pršet a my jsme pořád na cestě.

15:20

Jsme v restauraci. Z venku vypadá jako nóbl podnik. Ve vnitř je klasické bistro s barem a dokonce i privátním salónkem. Celé okolí je kompletně opuštěné, ale tady je obsluha se vším všudy.

Po šesté hodině jsme už zpátky v Kampotu a sedíme v doporučovaném podniku Rusty Keyhole, kde si dáváme luxusní žebírka v Kampotském pepři. Jídlo už po druhé za sebou vyhrálo nějakou žebíkovou soutěž. Není divu. Popíjíme vychlazený kambodžský cider a užíváme si výhled na nábřeží.

Kampot, Rusty Keyhole Kampot, Rusty Keyhole Kampot, Rusty Keyhole

(24. 12. 2015)

Countryside

Dnes budeme trávit celý den na vypůjčených skútrech. Snídáme na okraji města ve venkovní restauraci plné místních. Největší atrakcí jsme tu pravděpodobně my, protože na nás každý zvědavě kouká. Sem asi moc turistů nejezdí. Restauraci jsme si vybrali, protože je před ní hodně zaparkovaných skútrů a je téměř plná – to většinou znamená, že dobře vaří.

Nikdo tu neumí ani slovo anglicky a tak si jídlo objednáváme rukama – nohama. Dopřáváme si nudle s vajíčkem a ledovou kávu s mlékem. Jídlo je luxusní a opravdu za pakatel. Myslím si, že dokonce platíme stejnou sumu jako ostatní místní (většinou to tak není).

Kampot, countryside Kampot, countryside Kampot, countryside

Hledáme jeskynní chrámy, které jsou vyhlášení pro lezení, a projíždíme se kolem rýžových políček. Úmyslně i neúmyslně bloudíme po venkově a občas po cestě nacházíme malé chrámy, které nejsou ani zakreslené na našich mapách.

Jsme v chrámu, který je obklopený netopýry. Je malinkatý a podle vzhledo opravdu hodně starý. Popravdě mi připomíná goauldskou hrobku.

Po cestě:

Kampot, countryside Kampot, countryside Kampot, countryside Kampot, countryside Kampot, countryside Kampot, countryside Kampot, countryside Kampot, countryside Kampot, countryside Kampot, countryside Kampot, countryside Kampot, countryside

Pepřová farma Starling Farm

Kolem poledne se procházíme se kolem obsypaných stromků po pepřové farmě Starling Farm. Jíme zelení pepřové kuličky a nakonec si kupujeme pepřové dárky domů.

Kep

Konečně jsme našli cestu k hlavní silnici a vydáváme se po něčem, co by se dalo považovat za rychlo-silnici, do přímořského města Kep.

Kep :: krabí trh

Tuny a tuny mořských plodů a dalších dobrot. Dovolím si tvrdit, že se tu dá koupit cokoliv (k jídlu), co pochází z moře. Stačí přijít k některému ze stánků – ukázat na dobrotu a v tu ránu se vámi vybraný pokrm už rožní na grilu.

Dají se tu najít už i nasušené ryby, koření, langusty, rejnoci, chobotnice, je toho opravdu hodně. Dáváme si tu něco na zub a popíjíme náš oblíbený „sugar candy juice“.

Kep Kep Kep Kep Kep Kep Kep Kep Kep

Projíždíme se kolem přelidněných pláží, kde se ve stínu poflakují opice. Házíme jim pár kousků sušenek a pozorujeme je. Jedna z opic mi chtěla dokonce ujet na skůtru. Potvůrka.

Kep Kep Kep

Jsme zpátky v Kampotu. Dopřáváme si vánoční hamburger a pár koktejlů. Přesouváme se do hlučného a velmi živého baru. Dáváme si pár drinků na dobrou noc a jdeme spát. Dnes to bylo opět náročné.

Kampot Kampot Kampot

(25. 12. 2015)

Snídáme zase u domorodců, stejně jako včera. Dokonce dostáváme pár úsměvů navíc a k tomu protekční místa, hned před televizemi. Na jedné pouští stejné DVD jako včera.

Národní park Kep

Ještě jednou zastavujeme na krabím trhu v Kepu, kde se chvilku procházíme a následně míříme rovnou do národního parku Kep. U vstupu je zvednutá závora a po hlídači ani stopy. Máme cestu volnou a tak vyrážíme po prašné cestě směrem nahoru – park je přístupný na skútrech.

Ranger nás dohání, ještě než stihneme zastavit u první vyhlídky. Platíme vstupné a pokračujeme v cestě. Už jenom samotné řízení po výmolech je zábavné. Chvilkama zastavujeme a kocháme se přírodou.

Motorky necháváme na vrchním parkovišťátku a škrábeme se do šíleného škrpálu v lesích. Začínáme litovat toho, že jsme si zrovna dneska nevzali repelent. Jsou tu snad stovky komárů.

NP Kep NP Kep NP Kep NP Kep NP Kep NP Kep

Po návštěvě parku odpočíváme u moře a to v zavěšených hamakách. Pozoruje nás tu zvědavá koza, která patří k malému obchůdku a čerpací stanici zároveň.

Kep Kep Kep

Solná farma Kampot

Ještě před 12:00 přijíždíme zpátky do Kampotu na návštěvu místní solné farmy. Je šílené vedro a nikde ani kousíček stínu.

Solná farma, Kampot Solná farma, Kampot Solná farma, Kampot

Holič, pedikůra & manikůra

Ve městě ještě stíháme navštívit holiče, manikůru a pedikůru a vyrážíme směrem na minivan, zpátky do Phnom Penh.